Followers

Wednesday 9 May 2012

Ok bah belajar dari melihat jalan cerita kejayaan orang lain

Bosan duduk tak ada idea nak melukis kata. Jadi teringat salah satu carian saya siang tadi. Tentang senarai terkaya. Ada buat carian terkaya taraf satu dunia, ada juga membuat carian terkaya di negara kelahiran saya sendiri.
Selain itu masa saya tulis entry ini, senarai terkaya di asia pula. Asia? Terlintas di hati mengenai carian ini. terkaya di asia dan jumpalah tentang ini 20 terkaya di asia pada 2012 akhirnya. Merujuk kepada forbes.com. Yang pertama dalam senarai terkaya adalah Li Ka-shing. Saya ada buat imbasan mengenai
senarai  10 terkaya di asia ini laman lain . Tapi akhirnya saya tertarik dengan senarai  yang pertama bernama Li Ka-shing. Kenapa? Ini mengenai taraf Pendidikan. Merujuk kepada wiki mengenai pendidikan beliau.
Pendidikan beliau kat sini dikatakan keciciran sekolah tinggi (High school dropOut).
Ini barulah nampak sangat usaha.  Betul tak. Yalah, Ini bermakna ilmu ada dimana-mana. Dan ini seolah membuktikan ada banyak cara mencari ilmu. Dan ilmu yang masih cetek boleh diperdalami. Dan jika pandai merungkai ilmu dengan penuh usaha, nikmat kejayaan menunggu dan jika kegagalan selalu menyapa, ini masih bermakna kita dalam perjalanan untuk berjaya,
Dimana pun kaki kita berpijak, kita masih boleh belajar. Mungkin bezanya kita dapat anugerah sijil atau tidak sahaja. tetapi itu bukan alasan untuk mengalah. Walaupun jika ada yang tak mampu menyambung pelajaran kerana masalah peribadi, namun ilmu masih dapat dihurai, di tambah, di cantum atau sebagainya. Yang penting kena bijak mencari ilmu. Ibarat sebiji kelapa tersadai di pulau tengah lautan, yang dibawa ombak yang rindukan persisiran  pantai, yang masih bisa tumbuh dan membesar.
Saya sebut tentang keciciran ini, yalah, ada segelintir yang tidak suka belajar di usia muda, dan bila suda sampai umur kenal apa makna tanggungjawab, atau terbangun dari mimpi yang membuainya selama ini atau sebagainya dan tersedar bahawa jika mempunyai sijil, kerja apa sahaja yang dapar ditampung sijil itu. Dan bila waktu tersedar itu, terasa dirinya tercicir. Saya kata, tak perlu kenang barang yang lepas. Betul tak. Apa yang perlu, ilmu ada dimana-mana. Jadi pelajarilah ia. Usaha itu tangga kejayaan. Dan jangan biarkan kegagalan menjadi tembok penghalang untuk berjaya. Ok bah belajar dari melihat jalan cerita kejayaan orang lain. Menjadikannya motivasi dan perangsang kekuatan semangat. betul tak..



10 comments:

  1. ya mmg perjalanan org berjaya kita mesti contohi, kerana mereka bolih, maka kita pasti juga boleh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Telor power. Cayo cayo.Kuatkan usha.He2

      Delete
  2. fedo : terpaksa bah... jadikan ia sebagai pemangkin naikan usaha

    ReplyDelete
  3. usaha tangga kejayaan, ye idak. hehe

    ReplyDelete
  4. gagal sekali bukan bermakna gagal selamanya.. kita masih ada peluang untuk berusaha lagi sehingga berjaya.. ;)

    ReplyDelete
  5. aizamia3. Saya sukung. yang penting jgan kita mengalah pada kegagalan.

    ReplyDelete
  6. hm..itu ler pasal, sy pon ada niat jugak nak sambung belajar tp mungkin waktunya belum tiba..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mizz erma, he2. Dimana ada kemahuan disitu ada jalan kot. He2. Apa pun good luck.

      Delete

Terima kasih atas komen anda.

Sponsored Links