Followers

Sunday, 13 May 2012

Ok Bah Simpan Sebagai Koleksi Lama


Sekadar Gambar Hiasan
Siapakah pernah melihat benda ini. Ini ibarat harta turun tumurun, yang mungkin dari beberapa keturunan sebelum ibubapa saya. Yalah, kepada yang punyai benda serupa seperti ini pasti lebih faham, tentang bentuk pembuatannya.
Benda ini saya nampak macam diperbuat dari tembaga. Saya pernah mendengar satu benda tak pasti bentuk ini atau bentuk lain, tapi yang saya dengar cerita diperbuat dari emas. Kesahihanya saya tak pasti, sekadar cerita lama yang pernah saya dengar. wah bayangkan emas sebesar ini, apa lagi jika lebih besar dari ini. Sangat bernilai itu. Walaupun ini macam diperbuat dari tembaga, ia tetap bernilai kerana usianya sungguh lanjut dari saya. Kerana ia tinggalan turun tumurun. Mendapatkan barang ini saya dengar cerita orang tua, bukanlah dimiliki dengan mudah. Yala masa zaman nenek saya dulu, duit susah nak cari. Susah maksudnya susah nak dapatkan duit beringgit-ringgit di kampung. Tapi mungkin tak sangat susah pada keluarga yang kalau di andaikan sekarang sebagai orang berada.
Sekadar Gambar Hiasan
Kenapa saya kata bergini, mengikut cerita orang tua, benda seperti dalam gambar ini dimiliki oleh orang yang dikatakan mengikuti pelayaran merentas lautan kesatu tempat pada mulanya. Saya tak berapa ingat negara atau negeri mana namanya sekarang mereka sampai dalam cerita orang tua. Tetapi tempoh pelayaran mereka yang saya pernah dengar adalah memakan masa yang lama. Sebab itu benda ini sangat berharga. Apa yang pasti ia bernilai bagi saya. Dan bagi saya usianya yang lanjut menambahkan nilainya. Ok Bah Simpan Sebagai Koleksi Lama.

9 comments:

  1. urmm.. dikira benda antik lah ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. mungkinlah. tp tak pasti kalau sampai 100 tahun atau kurang sebab, takda cop tarikh di buat. tapi bentuk dia unik. saya tengok. da lagi lain, yang ada corak...

      Delete
  2. owh ini sangat2 berharga. klasik dan ada kisah pelayaran yg perlu dikaji kembali ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Telor power, kalau la saya pengkaji sejarah. Mungkin saya cri asal usulnya.He2

      Delete
  3. payah na tengok barang2 antik mcm nie skrang kan .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pyka pdott. Ya. Tu beharga ne.

      Delete
    2. Jarang saya jumpa benda begini sekarang. Tapi kalau di kampung saya ni, ada yang punyai lebih besar dari ni. Tapi bentuk lain lah yang saya ingat.

      Delete
  4. I have never seen this before. It looks interesting though. Your village sounds interesting also. :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you robyn campbell. :)

      Delete

Terima kasih atas komen anda.

Sponsored Links