Followers

Sunday 24 June 2012

OK bah saya bukan pelajar masterchef

Salam petang yang indah. Dah lama saya tak update blog dengan entry baru. Walaubagaimanapun, sebenarnya saya ada tulis entry namun saya batalkan niat nak upload. Seolah hati kata jangan. So dengar kata hati. Kerana hati ini mungkin mengetahui sesuatu yang tidak kita lihat.. entahlah. :)
Apa pun, hari ini saya uploadkan dan kongsi sebagai entry tentang makanan. Sekarang ini, saya bukanlah pelajar master chef. Bukan juga pakar masakan lima bintang. Tetapi saya memasak dengan kata hati saja kot. Sebab saya tak pernah masuk masterchef, kelas masakan atau katering di mana-mana institusi. Pendek kata masak dengan kata hati.

Ok bah masak dengan kata hati kot. Ok lah saya senaraikan bahannya. Saya nak kongsi sebab simple. sebelum masakan ini masakan bakar ikan pari simple bah. Ikan bakar masakan biasa saja kot, cuma saya bakar dengan cara saya.
Bahan-bahan.
1. Isi Ikan Pari (Mama yang potongkan ye. Dan saya biarkan kulit ikan pari tidak dibuang).
2. Perencah Mi Magie Ayam (saya ambil perencah Mi magie ayam. Satu pek perencah sahaja. Dah hati kata memadai 1 pek perencah kot.)
3. Minyak masak. (Minyak yang dah digunakan. Kalau yang nak diet, awak-awak fikir-fikirlah dulu sebelum guna. :))
4. Gluco-D Glukosa.(Kata hati nak sedikit manis kot. Tak ada madu, saya cuba guna pula Gluco-D Glukosa.)
5. Pembalut aluminium.(Eh betulkah nama ni?Kalau tak betulkan namanya ye. :))

Step by step.


1. Saya cuci dahululah bersih-bersih isi ikan pari ini. Yalah, nanti sendiri yang tak lalu makan.
 

2. Saya korbankan satu Mi Magie Ayam. Saya ambil perencahnya sahaja. Mi bukanlah di buang, tapi disimpan. Sayang bah itu mi magie. Dengan perencahnya. saya taburkan di atas isi ikan pari yang utamanya. Lepas itu saya biarkan beberapa minit.

3. Selepas itu, dengan pembalut aluminium di letak secukup lebar, bagi menampung isi ikan pari ini. Saya bubuh sedikit minyak masak  diatas pembalut aluminium. Hati kata agar tak melekat kot. Entah betulkah hati kata. :)


4. Selepas itu isi ikan pari ini saya mandikan dengan minyak. Kemudian saya letak ikan pari di atas pembalut itu. Dan saya saya curahkan sedikit minyak masak lagi.

5. Selepas itu, selesai sahaja balut, saya bakar dengan boleh dikatakan perlahan. Api taklah terlalu besar. Rasanya lebih dari sejam kot(Saya guna congak waktu je.).


6. Selesai bakar(kata hati, rasanya cukup dah. :) ), saya alihkan diatas piring aluminium. Saya Buka perlahan balutan aluminium...Fuhhh rasa perencah mi magielah..
Ini saja hasilnya... :) 


OK bah saya bukan masterchef. Asalkan makan malam berlauk. betul tak. OK bah. :)
 

20 comments:

  1. Kalau masak ikut kata hati tu yang sedap..heheee

    ReplyDelete
    Replies
    1. HEHEH... erm... penting boleh makan kan.. :)

      Delete
  2. Takpe, nanti lelama terror la masak kalah masterchef. Hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. reena ajar saya lah masak masakan simple.. :)

      Delete
  3. I've never eaten stingray. Bet it tastes good! Fish is healthy and delicious! Sorry I haven't been by here. I've been soooooooo busy! *waves*

    ReplyDelete
    Replies
    1. thank you.... It's ok robyn campbell... :)

      Delete
  4. kira hebat dah ni...hehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. man ajar saya lah yang paling simple... :)

      Delete
  5. nampak menarik.. pasti sedap..

    ReplyDelete
  6. bule lah cuba' bah ni..

    selamat menjalani ibadat puasa ya..

    ReplyDelete
  7. huhu..sedapnye...=)
    sy masih xpandai masak..hukhuk

    ReplyDelete
    Replies
    1. cik tam tu merendah diri pla...xpa. Blh blajar bh kan. :)

      Delete
  8. rajinnye.. pari tu kalau letak cukup rasa maggi pun ok. xpayah susah2 korbankan megi..sayang tu..hihi. pari tu bakar dalam microwave kah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukan. Guna kayu,cuma dibalut. Bakar begtu ja..api perlu control la. :)

      Delete
  9. Replies
    1. haha. Tgk mood jg. Erm. Pntg masuk.hehe

      Delete
  10. kunjungan gan , bagi-bagi motivasi
    semoga menjadi semangat .. :)
    Hanya ada satu kesuksesan yaitu bila kita bisa menjalani kehidupan ini sesuai dengan yang kita inginkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dan apa yang kita inginkan,lebih baik dipertimbangkan berulang kali. Mungkin ia bisa menyatakan lebih dalam lagi..erm entahlah.he2

      Delete

Terima kasih atas komen anda.

Sponsored Links