Followers

Tuesday 1 May 2012

Ok Bah selenggara brek perodua kembara

Dari duduk tak watpa. Ok nak kongsi apa sebentar tadi. Apa saya buat, adjust break kereta kembara. Hand break dia perlu tarik lebih kuat. Dalam buku saya pernah terbaca. Standard hand break daihatsu feroza adalah 6 tik di hand break.



Pertemuan dua kabel break yang saya
 jumpa  dekat  brek tangan.
Lebih kurang begitu. Daihatsu feroza ni kereta sebelum kembara yang biasa. Bukan dvvt. Apa yang saya jumpa di daihatsu feroza hampir serupa dengan perodua kembara saya ini. Tapi taksama sangatlah semua mungkin. Cara saya ini adalah mula-mula buka cover handbreak. 2 skru je tempat saya tapi. Satu tak terpasang sedia. Mungkin saya lupa pasang sebelum ini. Ok saya rasa dan dengar berapa tik bunyi handbreak.
Dan tengok bahagian sambungan pertemuan dua kabel handbreak. Lepas itu saya rasa break kat sebelah minyak. Ada turun cikit masa tarik handbreak. Saya tengok sambungan kabel break sebelum ini, sebelah kanan macam tinggi. Jadi saya adjust beberapa kali dekat drum break. Tak perlu buka tayar juga. Beberapa tik saya adjust sambil tarik handbreak dan tengok sambungan kabel handbreak tadi. Masi macam tak rata. Dua keadaan. Munkin kabel memang tak sama panjang, atau break kiri kanan tak sejajar jarak dengan drum break. Tapi untuk nak pastikan kena cuba lepas ini. Nanti terlebih adjust, susah nak adjust songsang break. Ada kunci dia tak silap saya. Tapi kalau guna taktik, boleh juga bah. Mungkin banyak cara lain adjust handbreak dan break sekali. Kerana saya adjust kat tayar ja tadi sebab nampak sambungan tak rata. Nanti test dulu kalau tak terlebih adjust. Adjust handbreak yang bukan kat tayar,belum cek lagi.Kalau masi boleh pusing. Ok bah selenggara break.
Bahagian saya ubah kedudukan brek  dekat tayar adalah pada lubang.
Bahagian saya ubah kedudukan brek
dekat tayar adalah pada lubang.



 Walau try and error.Dan apa saya ubah adalah brek bahagian tayar, bahagian kabel brek belum laras balik. Jangan pula anda ikut macam saya buat kalau tak tahu. Tanya mekanik kat workshop lagi profesional.  hihihihi. Tanggung sendiri ye.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas komen anda.

Sponsored Links