Followers

Friday 4 May 2012

Ok bah ubah bentuk blog guna html

Saya mencari cara nak buat blog page dengan komen terbuka tadi. Puas juga saya try and error, dengan lain yang berubah-ubah jadi slow. Jadi fikir memanjang. Kemudian bila suria bertapuk. Pandangan bintang pula di liputi awan.
Terlintas online guna komputer semula. Then jalan-jalan kira persisiran blog blog lain sambil juga jari mematuk kekunci komputer. Jalan dan terus jalan. Ada singgah dekat laman redmummy. Otak masih cari cara nak ubah laman. Nak buat tempat komen terbuka. Otak tiba-tiba buat simulasi pemahaman. Guna blog post sebagai paparan. Mudah bukan. Jadi nak buat paparan guna blog post terpaksa gunakan bahasa html. Perlu ubah link. Saya singkatkan je agar kelihatan lebih tersusun.
1. Mula mula buat satu post, dengan tarikh yang saya undur pergi belakang. Saya namakan post itu. Kemudian Isi post saya biar kosong, label pula saya isi. Kemudian publish.
2. Kemudian sign out, dan buka laman blog. Dengan mengunakan google chrome, ambil salinan kod html page , dan diletak di notepad luar.
3. Kemudian buka post tadi dan ambil url, selepas itu ubah html tadi di notepad dengan menambah satu bahagian sebagai nama "komen terbuka"(mungkin nak ubah lagi nanti nama ini) dengan link tadi.
4. Selepas itu, masuk dan buka bahagian design blog. Tambah gadget html, dan masukkan kod html tadi.
5. Simpan kod itu. Kemudian padam gadget "pages". Nanti ada dua pula yang timbul.
6. Selepas itu, tekan button save design.
Selesai.Hehe. Ok bah. Dapat ilham bila nampak laman redmummy tapi bukan salin html redmummy tau..Karang tak ori nanti. Ok bah edit blog guna html sendiri.

2 comments:

  1. Saya perlu bh ne.He2.Kalau ada idea share la dgn saya.He2.Pa pun tq ar.

    ReplyDelete

Terima kasih atas komen anda.

Sponsored Links