Followers

Saturday 21 April 2012

Ok Bah Masak Cendawan Cara Kampung


Cendawan adalah sejenis kulat yang biasa tumbuh di atas tanah atau sumber nutriennya. Cendawan juga boleh di jadikan herba yang berguna bagi manusia. Cerita tentang cendawan, orang kampung di tempat saya selalunya mencari cendawan yang tumbuh meliar di hutan. Dan cendawan itu selalunya tumbuh dan lebih mudah di temui di batang pokok getah yang telah mati. Ada juga di temui di atas tanah, batang pokok mongkulat yang telah mati (nama pangilan sejenis pokok yang orang kampung di sini panggil), dan banyak lagi pokok lain.
Selalunya tips orang kampung di sini mengenal pasti cendawan yang tidak berapa di kenali adalah dengan melihat semut.Tapi apa pun jika tak kenal cendawan lebih baik jangan kutip. Sebab, kita takut ia memudaratkan kesihatan.

Beberapa cara mama saya masak paling biasa di sini, dengan cara  direbus, atau campur dengan bubur nasi atau dimasak stim cara kampung dan lain-lain. Rasa dia memang enak. Ok bah Masak Cendawan Cara Kampung. Ada juga cendawan yang boleh di makan tanpa perlu dimasak . Ada satu cendawan dipanggil orang kampung sini sebagai tungar-ungar(nama sejenis cendawan dalam bahasa dusun), nama saintifik saya masih kurang pasti.. Cara makan kalau nak cara mudah hanya belah dua dan sedut isi-isi dan air yang terkandung di dalam jika ada pun boleh juga. .Simple kan. :)

cendawan
a.) CENDAWAN DI KUTIP DI HUTAN
b.) Salah satu tempat cendawan
 ini tumbuh.
c.) Isi Cendawan di gambar
 (a) dan (b).


Rujukan : Wikipedia Cendawan
               Wikipedia Kulat


*TETAPI ANDA DINASIHATKAN TIDAK MEMAKAN CENDAWAN YANG KELIHATAN SEPERTI INI JIKA TIDAK MENGENALINYA KERANA  CENDAWAN MUNGKIN HANYA SERUPA TETAPI MUNGKIN TIDAK SAMA. PENULIS TIDAK BERTANGGUNGJAWAB SEBARANG BERUJUKAN POST INI.

4 comments:

  1. suke cendawan goreng..hehehee..=)

    ReplyDelete
  2. CIK TAM HITAM .. ye.. sedap bh cndawan ni... tp cendawan ada kat gmbr ni saya kutip dan boleh makan begitu aje... rasa dia macam jeli cuma tak lah manis macam gula tebu... hihihih... pernah jumpa cendawan ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. mcm pernah jumpe...hihihi...

      Delete
    2. He2.Tapi cik tam hitam kalau tak kenal dengan pasti jangan makan ye. Nanti memudaratkan ksihatan. Cik tam hitam juga yang susah.

      Delete

Terima kasih atas komen anda.

Sponsored Links