Followers

Sunday 22 April 2012

Ok Bah Baiki Latop Sendiri.

Waktu rehat di hujung minggu begini, rasa bosan. Oleh itu, saya cuba cari benda nak kongsi. Ok dapat satu. Membaiki latop hawlet package yang telah di tukar motherboard pergi dv2000. Masalah latop saya yang utama sebelum ini, boleh di hidup semula, kipas pun berpusing, tapi tak ada apa-apa paparan. Gelap sahaja monitor latop. Jadi saya ada cuba cari maklumat di internet. Bagi pemahaman saya ia seperti ini. Hidupkan latop untuk memanaskannya. Selepas itu matikan dan buka motherboard latop. Letak di tempat sejuk(saya pernah letak di peti sejuk dengan lebih kurang bersama separa kulit latop sekali) tetapi sebelum itu perlu dibungkus dengan plastik kedap udaralah rasanya paling bagus. Takut nanti basah pula. Beberapa minit keluarkan dan pasang semula motherboard di latop. Dan bila hidup dengan bagus. Update bios tersebut.
Tetapi cara ini macam masih ada kurang.Jadi saya cari caranya. Kerana cara tadi, pernah jadi bagus. Tidak tahu sebab cara itu atau kebetulan. Saya tak ingat terus jadi bagus atau tidak. Kerana cara itu rasa masih ada
kurang. Cara saya pula. Mudah je.
1.) Saya letak latop atas tilam. Sebab nak bagi kipas proccessor latop tertutup.
2.) Lepas itu saya biarkan latop menjadi panas..
3.) Lepas dah panas sangat. Saya matikan latop.
4.) Saya biar sejuk . Letak kipas meja depan latop. Biar latop sejuk semula.
5.) Lepas itu ada paparan. Saya boleh guna sampai sekarang. Jika ada masalah,saya ulang dari langkah 1. Oya saya juga sudah buka bateri kecil motherboard.
Dan kena berhati-hati jugalah, takut nanti jika mana tahu terbakar atau tambah teruk kerosakan.
Ok Bah Baiki Latop Sendiri.

6 comments:

  1. Pergh~ Shag punya stail kasi Abah repair je :P

    ReplyDelete
  2. Haha. Syg duit bh. Jdi kena try and error betul tak Puan Besar
    Shag
    Yahaya?He2

    ReplyDelete
  3. uina .. nanti baiki2 sendri , hangus laptop .. hehe ..

    ReplyDelete
  4. Kc biar pun sayg jg kalau xdpt gna.Nak tkar motherboard.Duit.Juga. Haha.Kalau hangus pn kta da try wat..Tp pa sa share btl dapat gna tau blik.Hahaha. Latop ksygn ne..Btl2 ksygn.He2

    ReplyDelete
  5. x pernah saya baiki sendiri..sebab takut nanti makin teruk..hee

    ReplyDelete
  6. azee hana kalau rasa nak tukar uda isi latop, bgs sblm tukar, try and error... azee hana kalau ada masalah pc just inbox saya mana tau saya boleh conduct... hehehe

    ReplyDelete

Terima kasih atas komen anda.

Sponsored Links