Followers

Thursday 23 August 2012

TIPS jimat minyak petrol


Apa khabar semua. Rasanya dah lama tak tulis entry baru.  Dengan itu saya kongsikan satu entry hari ini berkenaan TIPS penjimatan minyak petrol.

1. pemanasan enjin.
Kita digalakkan memanaskan enjin sebelum memulakan perjalanan. Ini bagi membolehkanpembakaran fuel dengan lebih baik, dan dapat membiarkan minyak enjin bergerak keseluruh enjin pada RPM rendah.



2. Membeli bahan api.
-Sebaik-baiknya mengisi minyak pada waktu pagi kerana suhu masih sejuk.
Ini hanya pendapat dari kesimpulan saya pada sebuah artikel. Tak pasti ketepatannya juga bagi bahagian ini. sebab saya baca dari sebuah artikel sahaja...Saya sendiri pun kurang faham dan percaya kebenarannya. Just try and error.
*Saya ubah semula entry ini kerana saya masih tidak dapat bukti kukuh yang boleh buat saya percaya 100% untuk dikongsi. Namun saya sendiri akan cuba.

3. Kurangkan beban.
- Apabila mengisi minyak, anggarkan berapa jauh perjalanan. Dan jika perjalanan tidak terlaluh jauh, dimana hanya setengah tangki isian minyak adalah lebih dari mencukupi, sebaiknya isi tak perlulah sehingga penuh. kerana ia hanya menambah beban kenderaan itu. Walaupun jika peratus beban hanya  menambah sedikit sahaja pengurangan penjimatan minyak, tapi jika dikira dengan jangka panjang ia mungkin satu pembaziran.
-Barang-barang atau alat yang tidak diperlukan untuk dibawa didalam kereta juga adalah lebih baik di simpan di rumah. kerana ini hanya menambah beban.


4.Pemeriksaan kenderaan.
-Adalah perlu pemeriksaan yang kerap. Alat penapis angin yang masuk kedalam enjin dan terlalu lama atau jauh kenderaan itu digunakan, eloklah di ganti. Selain itu palam pencucuh juga harus sentiasa dalam keadan baik. Kerana kerosakan palam pencucuh menjejaskan pembakaran fuel. Dapatkan nasihat pusat servis bagi keterangan servis yang lebih lanjut.

5. Cara pemanduan. 
Pada masa kini, banyak kenderaan yang dikatakan lebih jimat minyak. Yang selalu saya dengar enjin jenis DVVT, VVT-i dan i-DSI. Jika enjin hybrid, itu tak tahulah, konsep sama atau tak dengan enjin yang saya sebut tadi. Saya maksudkan bagi enjin yang bukan hybrid. Sambung cerita,namun cara pemanduan yang kurang berhemah, mengurangkan prestasi penjimatan minyak. Contohnya memandu dengan laju namun menggunakan gear rendah..



p/s: Saya tidak menjamin ketepatan dan keberkesanan perkongsian tip ini, namun ia hanya pendapat dan kesimpulan pada bacaan, pemerhatian dan beberapa sumber lain saya. Jadi harap anda boleh komen tentang penjimatan minyak petrol ini. Harap maklum.

22 comments:

  1. What great tips! We have an SUV and I need some money saving tips like these. I did not know to get gas in the cooler morning hours. I will remember this for years to come. I hope all is well with you. *waving*

    ReplyDelete
    Replies
    1. i just take an conclusion from an arthicle to make fresh story. I don't know its really run. Its just an opinion. thank you.

      Delete
  2. These are all great tips! I usually buy gasoline in the mornings. I never buy it if a gas truck is there filling the tanks.

    ReplyDelete
    Replies
    1. thank you, me just now was told by friend about truck filling the tank.

      Delete
  3. memang slalu g klas naik kete..minyak cepat je hbis. kalau naik mto save sngt

    ReplyDelete
  4. Replies
    1. kongsi kereta ok bah... Save minyak, save cukai jalan, save tenaga sndri... Hehe

      Delete
  5. You have not posted a new post?? I hope all is well with you, my friend. I am going to delete my blog after October. It was hacked. That made it impossible to get into. I am moving to Wordpress.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sorry. I'm just busy with my job, and else. Next time I will be write new post. Ok just post me your new blog my friend.

      Delete
  6. nice info..tapi kalau nak jimat lagi,naik la kancil..hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. sitifarhana: hehe. Lagi jimat mungkin kalau tumpang kawan ja .kan. :)

      Delete
  7. Is everything okay? You haven't posted in a while?

    ReplyDelete
    Replies
    1. I'm fine. Maybe soon I will post latest entry. Thanks Friend..

      Delete
  8. owh, patut abh suruh panas kan enjin dulu pagi2 baru gerak keta.. sebab minyak ja ek.. xda sbb lain

    ReplyDelete
    Replies
    1. erm. Byk sbb jg bh 2 rasanya.... Tp slh satu kan ..

      Delete
  9. Replies
    1. SAMA SAMA. TERIMA KASIH KERANA MELAWAT..

      Delete

  10. hi..saje melawat..best blog nih..sy mintak izin follow yer...kalau sudi follow sy balik silakanlah:-)tq

    www.kucingsenyap.blogpsot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. SAMA SAMA. TERIMA KASIH KERANA MELAWAT..:)

      Delete

Terima kasih atas komen anda.

Sponsored Links